Kolme tapaa irrottaa tummennuskalvot siististi ikkunoista

autokalvo irti helposti

 

Tummennuskalvoja hankittaessa ei yleensä ajatella miten ne saadaan helposti irti autosta, jos niistä jostain syystä pitääkin päästä eroon. Eikä siihen oikeastaan ole syytäkään, koska autokalvojen irrottaminen laseista sujuu varsin kivuttomasti. Listasimme alle kolme hyvää tapaa päästä eroon ikkunan tummennuksista.

 

1. Soita asennusliikkeeseen ja varaa aika tummennuskalvojen irrottamiseen.

Tämä on helpoin tapa päästä eroon tummennuksista. Teippaamot ja ikkunantummentajat tekevät kalvojen irrotusta usein 30-60 euron tuntiveloituksella.

 

2. Höyrytys

Tämän tekniikan avulla autokalvot irtoavat todella helposti autosta. Sinun ei tarvitse käyttää juurikaan partaterää tai mattopuukkoa kalvon pois raaputtamiseen, joten ylimääräistä työtä tai sotkua ei juurikaan sisälly tähän tapaan. Joudut kuitenkin sijoittamaan noin 25 euroa höyrypesuriin (joka on kyllä hintansa arvoinen väline jo pelkästään auton sisätilojenkin pesemiseen).

Vaihtoehtoisesti voit käyttää höyrypesurin sijaan kuumailmapuhallinta, mutta olemme todenneet höyrypesurin kätevämmäksi.

Tarvikkeet:

  • Höyrypesuri
  • Jatkojohto
  • Vesipullo (jotta et joudu ravaamaan jatkuvasti lisää vettä höyrypesurille)
  • Rättejä
  • Sinolia (tai jotain muuta liuotinta, jolla irrotat liiman jämät ikkunasta. Saippualiuoskin käy joillekin, mutta ei kaikille liimoille.)

 

Huomaa, että höyrypesuri voi tuottaa jopa 135 asteista höyryä, joka väärin suunnattuna saattaa aiheuttaa palovammoja. Ole siis varovainen!

Laita höyrypesuri päälle ja ala lämmittämään sillä poistettavaa kalvoa. Lämmitä koko autokalvo (n. 5-15 sentin etäisyys kalvosta on sopiva), jonka jälkeen aloita lämmittämään kalvoa jostain sen nurkasta. Kalvon lämmitessä sen liimaus alkaa sulaa ja heikentyä. Aloita kalvon irrottaminen vetämällä kalvoa nurkasta poispäin ja puhalla samalla kokoajan höyryä kalvon ja ikkunan väliin. Jatka, kunnes kalvo on kokonaan irti ikkunasta.

Huom. autokalvoa ei kannata vetää suoraan ikkunasta poispäin, koska silloin on pieni riski siitä, että ikkuna saattaa hajota kuumuuden ja paineen takia. Vedä kalvoa siis hitaasti toisesta nurkasta kohti vastakkaista nurkkaa. Liian nopea vetäminen saattaa irrottaa vaan kalvon uloimmat kerrokset ja jättää vaikeimmin poistettavan liimakerroksen lasin pinnalle.

Kalvon irrottua jäljelle jää usein liimajäämiä. Ne saa helpoiten poistettua kostuttamalla rätti Sinolilla ja hankaamalla ne pois. Myös liimojen lämmittäminen höyrypesurilla auttaa niitä irtoamaan. Mikäli rätti, puhdistusneste ja höyrytys eivät vielä riitä, saa loput liimajämät kaavittua pois terävällä partaterällä raaputtamalla.

 

3. Partaterä ja hankaaminen

Huom. ole varovainen irrottaessasi ikkunan tummennuksia takalasista, jossa on lasinlämmitin. Lämmittimen vastukset ovat erittäin herkkiä ja saattavat hajota hyvin helposti. On siis syytä välttää mattopuukon tai partaterän käyttämistä niiden kohdalla.

Tarvikkeet:

  • Partateriä (ruostumaton teräs)
  • Rättejä
  • Llumar Dirt-Off/Sinol

Aloita leikkaamalla poistettava autokalvo viipaleiksi. Tämä helpottaa irrottamista, jos kalvot ovat kiinnittyneet ikkunoihin todella tiukasti. Irrota autokalvo viipale kerrallaan todella hitaasti vetäen. Älä vedä kalvoa poispäin ikkunasta, vaan esim. mikäli aloitat kalvon poistamisen ylhäältä, vedä kalvoa mieluummin alaspäin. Tällöin ikkunaan kohdistuu huomattavasti vähemmän rasitusta.

Irrotettuasi autokalvon jää jäljelle todennäköisesti inhottavaa liimajätettä. Tämän poistaminen vie enemmän aikaa kuin itse kalvon irrottaminen. Aloita levittämällä rätillä Llumar Dirt-Offia tai Sinolia koko ikkunan alueelle. Seuraavaksi ala kaapia partaterällä tai muulla valitsemallasi terällä liimauksia pois ikkunasta.

Mikäli työmaata on runsaasti, saattaa teriä kulua toimituksessa useampi. Hanki siis projektia varten muutama varaterä. Ruostumattomasta teräksestä valmistetut terät kestävät kauemmin. Nekin kuluvat kuitenkin muutaman ikkunan raaputtamisen jälkeen liian tylsiksi.

Kaavittuasi liimat pois, ota puhdas rätti ja kostuta se Llumar Dirt-Offilla/Sinolilla. Tämän jälkeen hankaa ikkuna vielä kauttaaltaan sillä ja poista viimeisetkin liiman jämät.

 

Yhteenveto

Tummennuskalvojen mahdollisesta poistamisesta ei tarvitse murehtia etukäteen, sillä niiden irrottaminen sujuu varsin helposti etenkin, jos viitsit sijoittaa muutaman kympin höyrypesuriin. Toinen tapa on liimauksien raaputtaminen pois partaterällä.

Partaterä on hyvä vaihtaa uuteen kun se on tylsistynyt tarpeeksi. Terävällä terällä liima irtoaa helpommin lasista ja sinun ei tarvitse painaa lasia liian kovaa, jolloin siihen saattaisi syntyä naarmuja.

Partaterän kanssa on oltava varovainen työskennellessä takalasin lämmittimien lähelle. Ne voivat vaurioitua todella helposti, joten niiden kohdilla saattaakin olla syytä käyttää pelkästään rättiä ja Llumar Dirt-Offia/Sinolia tai höyrytysmenetelmää. Ikkunakalvon pelkkä irti vetäminenkin voi pahimmassa tapauksessa rikkoa takalasin lämmittimen vastukset.

Viimeisenä muista, että vetäessäsi kalvoa irti ikkunasta on hitaus valttia. Mitä hitaammin vedät autokalvon irti, sitä vähemmän lasiin jää yleensä liimajämiä.