Miksi ikkunakalvo kuplii?

Pienet, minikokoista hernettä muistuttavat kuplat syntyvät ikkunakalvoon, kun sen alla oleva kosteus tiivistyy pisaroiksi.

Usein puhutaan siitä että ikkunakalvojen asentaminen autoon itse on vaikeaa, koska kalvon ja ikkunan väliin jää helposti kuplia. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, sillä ikkunakalvojen asentaminen kotona ei ole kovin vaikeaa – etenkin mikäli sinulla on laadukkaat ikkunakalvot, välineet ja ohjeet.

 

Mutta mitä ovat nämä pahamaineiset kuplat?

Puhekielessä ikkunakalvojen “kuplilla” voidaan tarkoittaa muutamaa eri asiaa. Voidaan puhua pienistä ja pyöreistä, hieman pientä hernettä muistuttavista vaaleista kuplista, joita voi syntyä ikkunakalvojen asentamisen aikana. 

Nämä kyseiset kuplat syntyvät, mikäli kalvon ja lasin väliin on jäänyt jotain ylimääräistä, useimmiten pölyä. Pöly, hiukset ja muu lika estävät ikkunakalvoa kiinnittymästä niiden kohdalta, ja muodostavat näin kohouman kalvoon. Loukkuun jäänyt ilma tekee pölystä kuplan. Ilman voi usein puristaa pois tekemällä kalvoon lian kohdalle reiän terävällä veitsellä. Tässä on kuitenkin omat riskinsä kalvon kiinnittymisen kannalta, ja siltikin jälkeen jää epätasainen kohta. Tästä syystä puhtauteen on kiinnitettävä erityistä huomiota ikkunakalvoja asennettaessa.

Vältä likakuplat toimimalla seuraavasti:

  • Puhdista huolellisesti nukkaamattomalla liinalla, lastaa ikkunat varmuuden vuoksi vaikka kahteen kertaan ja kosketa mahdollisimman vähän ikkunakalvon liimapintaan.
  • Puhdista myös lasien tiivisteet huolellisesti.
  • Työskentele puhtailla käsillä, ja koske kalvon liimapintaan vain kuivin käsin (ja tällöinkin vain kalvon reunaan). Märät kädet nimittäin levittävät enemmän likaa kuin uskotkaan, vaikka ne näyttäisivätkin puhtailta.
  • Lopuksi lastaa kalvo hyvin, ja poista sen alta mahdollisimman paljon kosteutta.

 

Voidaan myös puhua kuplista, kun tarkoitetaan kosteutta, joka ei ole vielä haihtunut pois ikkunakalvon alta.

Tämä on todella yleistä, eikä siitä kannata huolestua. Paraskaan lasta ei voi kalvon alta kaikkea kosteutta poistaa. Kalvon alle jäänyt kosteus tiivistyy yhteen, usein muodostaen erilaisia kuplamaisia alueita, joiden koko voi vaihdella suuresti.

Ikkunakalvo on tehty huokoisesta materiaalista ja se antaa kosteuden haihtua hiljalleen lävitseen poistaen nämä “kuplat” samalla, kun kalvo yhä liimautuu lasiin.

Kuivumisaikaan vaikuttaa merkittävästi sää, sillä helteellä autokalvojen liimapinta saattaa kuivua täydellisesti jo muutamassa päivässä, kun taas kylmällä syys-/talvikelillä kuivuminen voi viedä jopa useita kuukausia.

 

Ne toiset “kuplat”

Kuplilla saatetaan tarkoittaa myös kalvon alle jäänyttä ilmaa tai vettä, jota ei olla vielä kaavittu pois kalvon alta. Tässä tapauksessa nämä “kynnet” johtuvat siitä, ettei kalvoa ole vielä kunnolla asennettu tai sitten sen asentaminen on kesken.

Pikaohjeet asennukseen

Ikkunakalvot asennetaan auton laseihin muotoilemalla ja leikkaamalla ne ensin oikean kokoisiksi lasin ulkopinnalla. Tätä varten suihkutetaan ensin saippualiuosta lasiin ja kalvon liimapinnalle. Seuraavaksi lasin kokoiseksi leikattu ikkunakalvo asetetaan lasille, jonka jälkeen sen alta aletaan kaapia ilmaa sekä vettä pois keskeltä aloittaen ja reunoja kohti edeten.

Tasaisille pinnoille, kuten takasivulaseihin asennettaessa ilman ja saippualiuoksen pois kaapiminen kalvon alta on helppoa. Vaikeaa siitä tulee, kun asennus on tehtävä kuperalle pinnalle, kuten takalasiin. Tällöin pelkkä kaapiminen ei riitä (ei riitä aina sivulaseissakaan), vaan kalvo on saatava kutistumaan kuumuuden avulla tasaisesti lasin pinnalle. Tässä kohtaa saattaa monella mennä sormi suuhun.

Aloita pesemällä auton takaikkuna huolellisesti myös ulkopuolelta. Suihkuta lasi täyteen saippualiuosta. Aseta ikkunakalvo lasin ulkopinnalle ja leikkaa kalvo muotoonsa auton ulkopuolella, jonka jälkeen “muotoile” se lasin ulkopinnalla “väärin päin” (suojakalvo osoittaa poispäin lasista) ilman, että otat sen suojakalvoa pois.

Lämmitä kalvoa kuumailmapuhaltimella/hiustenkuivaajalla ja samaan aikaan kaavi lastalla ilmaa pois kalvon alta ja pyri saamaan kalvo muotoutumaan lasiin. Lämmitä “kynttä” kalvon keskiosasta päin aloittaen. Kuumentunut kalvo muodostaa eräänlaista siksak -kuviota. Tämän jälkeen vie välittömästi tämä kuvio lastalla kohti kalvon reunaa. Etene rauhallisesti, sillä “kynttä” voi joutua lämmittämään ja lastaamaan moneenkin kertaan, ennen kuin siitä päästään kokonaan eroon. 

Hetken päästä kalvo on todennäköisesti saatu jo nätisti istumaan lasiin. Huomaa, että kuumailmapuhaltimella voi vahingossa käräyttää kalvon liimapinnan, jos sillä lämmittää liian kauan samaa kohtaa kalvosta. Muista myös, että tummennuskalvo kutistuu vain rullan pituussuunnassa.

Seuraava osio, eli itse asentaminen tapahtuu auton sisällä. Irrota suojakalvo ja suihkuta saippualiuosta hyvin pestylle lasin sisäpinnalle sekä ikkunakalvolle. Aseta autokalvo oikealle kohdalleen ja ala kaapimaan ilmaa ja saippualiuosta kalvon alta pois – keskeltä reunoja kohti edeten. 

Kalvo on asennettu, kun se on muotoutunut täydellisesti lasiin, eikä sen alla ole enää ylimääräistä ilmaa tai saippualiuosta. 

Katso täältä tarkat ja yksityiskohtaiset ohjeet ikkunoiden tummentamiseen.

 

Yhteenveto

Kuplista puhuttaessa voidaan tarkoittaa pieniä pyöreitä kuplia, jotka johtuvat lasiin jääneistä pienistä pölyhiukkasista tai muusta liasta. Näitä voi välttää vain huolehtimalla työskentelyalueen puhtaudesta.

Kuplilla tarkoitetaan myös harmaampia alueita, jotka johtuvat kosteuden tiivistymisestä kupliksi kalvon alle. Nämä kuplat yleensä katoavat muutaman viikon aikana itsestään, mikäli kalvo on asennettu hyvin. 

Kuplilla voidaan myös tarkoittaa sitä, ettei ikkunakalvo kutistu kunnolla kuperalle lasille. Tällöin kyse on siitä, ettei tummennuskalvoa ole kunnolla muotoiltu ikkunan ulkopuolella kuumailmapuhallinta käyttäen. Muotoile kalvo lämmön avulla ensiksi lasin ulkopinnalla, jolloin se on paljon helpompi asentaa myös sisäpinnalle. Huomioi, että ikkunakalvot kutistuvat vain rullan pituussuunnassa.

Tärkeä onnistumiseen vaikuttava tekijä kuperille pinnoille asennettaessa on kalvon kutistumiskyky. Halpahallien ikkunakalvot eivät tyypillisesti (koskaan) kutistu läheskään yhtä hyvin, kuin laadukkaampien brändien autokalvot. Kaikki myymämme ikkunakalvot on varustettu hyvillä kutistumiskyvyllä, jotta asentaminen sujuisi helposti.